سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شگفتا خلافت از راه همصحبتى به دست آید . [ و شعرى از او در این باره روایت شده است : ] اگر با شورا کار آنان را به دست گرفتى چه شورایى بود که رأى دهندگان در آنجا نبودند . و اگر از راه خویشاوندى بر مدعیّان حجّت آوردى ، دیگران از تو به پیامبر نزدیکتر و سزاوارتر بودند . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 89 دی 2 , ساعت 5:55 عصر

جنون ،شکل  پیشرفته  عصبانیت  است ،هراس  بی  جهت  مانند  ترس  می  باشد،یک  حالتی  که در آن  ما حتی   فاقد کنترل   رفتار  و دنیای  اطرافمان   هستیم . تنفر  یک حالت  شرطی  بسیار بدی  از یک فرد  است  که در فکر  ما  به وجود می آید،از تماس  با او اجتناب می  کنیم  و ممکن است  بدترین  چیز  را  برای  او آرزو کنیم ، شاید  حتی  امیدوار  باشیم  که او یک مصیبت را تجربه کند. هر سه  هیجانی  که در اینجا نام برده  شد ،هرکدام  به شکلی  است  که در اینجا  ما آنها را  به  طور  ساده  عصبانیت  خواهیم نامید.


هیجانات  ثانویه ای  در حواس  ما وجود دارند  که از  هیجانات  دیگر ناشی  می  شوند،از قبیل :آسیب  دیدن ،ترس  ،گناه ،ظلم،یاس  و غیره . به  طور کلی  ما توسط  دو  باور کنترل می شویم :


1-ما  باور داریم  که باید  بعضی  چیزهایی  داشته باشیم که دیگران مانع   از این  شدند  که ما آنها را داشته باشیم.این موارد می  تواند  بعضی  چیزهایی  مانند : خواب ،غذا،پناهگاه ،آسودگی فکر ،همسر  یا اشخاص دیگری  که ما به آنها   وابسته  هستیم  باشد.


2-ما باور  داریم   شخصی  که ما  درباره  او احساس  عصبانیت  داریم  مسوول  است ، برای  این که  ما این  گونه  درک می  کنیم.ما باور داریم  که اگر آن فرد  نبود ،ما  بدبخت   نبودیم،آن  مرد  یا زن مسوول درد  و بدبختی ما  است. عصبانیت  همچنین  می تواند  شروعی  باشد  که دلالت دارد بر تغییر  اساسی  در یک فرد  یا حتی  در تمامی  یک جامعه.عصبانیت می تواند منبعی  از انرژی  باشد که  صرف  تبدیل  شدن  به سوی  اتفاقات  غیر  عادلانه  و منفی  اطراف  ما می  شود .با  فهمیدن ،شناختن ،بیان کردن  و شرح دادن   بسیاری  از  نیازهای  ابتدایی مان  قبل   از  عصبانیت ،می  توانیم  قدرت  و عزت نفس  خودمان را بدست آوریم .نیاز  ما با عصبانیتمان   نسبت به دیگران برآورده نمی  شود.ما  می  توانیم  یاد  بگیریم  که این انرژی  را به  طرق  غیر خشن  اظهار کنیم. تکنیک های  گوناگونی برای  تخلیه  هیجانی   این  انرژی  وجود دارد که  به  هیچ وجه  به  طرف  دیگران  صورت نمی  گیرد. همچنین  مواردی  وجود  دارد  که ما  به منظور  گرفتن  نتیجه   به عنوان  این که  مسوول  هستیم   ممکن است  نیاز به  اظهار  عصبانیت   داشته باشیم .می توانیم اینکار را بدون   این که  دیگران را فریب  دهیم  یا به آنها آسیب  برسانیم   انجام دهیم.تنفر از  دیگران  بر اساس  ضعف  و تا  حدودی  جبران  قابلیت ها می  باشد. یک  شخص  قوی  بندرت  متنفر  می  شود.بنابراین  ما مایل  به  فرونشاندن   عصبانیت  خودمان   نیستیم اما   نسبتا  آن را تشخیص  می  دهیم ،بیان می  کنیم ،راههای  غیر مضر آن  را  شرح می  دهیم ،می  فهمیم  و آن انرژی  را در جهت  مثبت  به  سوی    قدرتمند  شدن   خودمان  و تغییر  اجتماعی   متمرکز  می  کنیم.


فهرست  کوتاهی   از بعضی  از علت های   مشترک  در اینجا وجود دارند  که ممکن است  در ما احساس  عصبانیت  نسبت به   شخص  دیگری  را به وجود  آورد:(شما ممکن  است  بخواهید  دیگران  را از  چیزهایی که منجر  به تشویش  شما می  شوند  منع  کنید) .


ادامه مطلب...



لیست کل یادداشت های این وبلاگ