سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، حرز (نگهدارنده) است . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 89 مرداد 24 , ساعت 2:31 عصر

تکنیک های تقویت اراده
در تقویت اراده عوامل متعدّدی تأثیر گزار هستند که باید رعایت شده و با عواملی که موجب ضعف اراده می‏شود مبارزه گردد:


1- اصل مقاومت:



اولین اصلی که باید رعایت شود، اصل مقاومت است که روان شناسان از آن به عنوان «اصل تسلیم ناپذیری» یاد می‏کنند. معنای مقاومت آن است که انسان در برابر شکست‏ها و ناکامی‏ها ایستادگی کند؛ زیرا برخی از شکست‏ها زمینه پیروزی‏های بزرگ را فراهم می‏کند. یکی از نویسندگان می‏نویسد: هرگاه برایتان مسآله‏ای پیش ‏آید که به نظر بسیار مشکل، نا امید کننده و غیر قابل حل می‏رسد، آن چه شما را تا حصول پیروزی یاری خواهد کرد، اصل "تسلیم ناپذیری" است.(1)


2- امید داشتن:



دومین اصلی که نقش بنیادی در تقویت اراده دارد، امیدواری است. انسان باید در زندگی با امید زندگی نماید. یأس و نا امیدی انسان را از رسیدن به هدف باز داشته و روند زندگی را دچار مشکل می‏کند. آن دسته از بزرگان که قله‏های موفقیت را کسب نمودند، امید به زندگی داشتند. از سوی دیگر برخی که در زندگی موفق نبودند، معمولاً نا امید بوده و یأس در زندگی آن‏ها بوده است. "فیلس سیمولک" می‏نویسد: "به کار بردن و نگارش کلمات منفی، ویرانگر و مخرّب است. این کلمات قفل‌هایی هستند که بر درهای ورودیِ هر راه حلی زده می‏شود تا ما را برای شکست آماده کند. بر عکس کلمه "آری" هیجان می‏آورد و تحرک می‏بخشد...".(2)


3- مبارزه با عادت ناپسند:



یکی از عوامل مهم تقویت اراده، مبارزه با عادت‏های بد و ناپسند است؛ از این رو باید سعی شود با هواهای نفسانی (که انسان را به اعمال ناپسند می‏کشاند) مبارزه شده و از عادات ناپسند جلوگیری گردد.
"ویلیام جیمز" روان‏شناس معروف می‏گوید: «یک نه گفتن به عادت بد موجب می‏شود شخص برای مدّتی تجدید قوا کند و بدین وسیله ضعف اراده ی خود را به تدریج بر طرف سازد».(3)
در اسلام نیز به مبارزه علیه هواهای نفسانی که زمینه‏های عادت بد را فراهم می‏کند، تشویق شده است. پیامبر (صلی الله علیه وآله)می فرماید:«الشّدید من غلب نفسه؛(4) کسی قوی و با اراده است که بر هوای نفس چیره شود».


4 -تلقین به داشتن اراده قوی‏:


ادامه مطلب...


لیست کل یادداشت های این وبلاگ