سیاه پوشیدن و سیاه پوش کردن
تعارض آموزههای دینی با یافتههای علمی در پوشیدن لباس سیاه و سیاه پوش کردن تکایا و محافل چه توجیهی دارد؟یافتههای علمی حکایت از تأثیر مثبت لباسهای روشن در نشاط و شادی و ارتقاء فعالیتهای انسانی و تأثیر منفی لباس سیاه دراین امور دارد که با سنت رایج دینی در محافل مذهبی مبنی بر سیاه پوشیدن و سیاه پوش کردن در تعارض است به این تعارض چگونه پاسخ میدهید؟
تکیه عمده و اساسی این سوءال و ابهام ذهنی، تعارض یافتههای علمی با آموزههای دینی در پوشیدن لباس سیاه و سیاه پوش کردن است. در مقام جواب و زدودن ابهام، اولین گام آن است که آیا چنین تعارضی واقعیت دارد و آیا یافتههای علمی پوشیدن لباس سیاه را به صورت کلی و در تمام حالات و موقعیت یک پوشش نامناسب میشمارد؟
واقعیت آن است که چنین تعارضی بین یافتههای علمی و روانشناسی با آموزههای دینی به چشم نمیخورد، و این دو منبع شناخت در این مورد ـ پوشیدن لباس سیاه ـ با یکدیگر ناسازگاری ندارند. درست است که از دیدگاه روانشناسی رنگ سیاه به خودی خود نفی هرگونه رنگ است و نمایانگر مرزهای مطلقی است که در پشت آنها دیگر زندگی وجود ندارد و حیات متوقف میشود و رنگ سیاه به معنای انهدام، نیستی و پوچی است و نفی دیگر رنگها میباشد؛1 اما این نظریه، گوشهای از یافتههای روانشناسی است.
یاد آوری این نکته لازم است که پذیرش تأثیر رنگها به این معنا نیست که رنگها در انسان تأثیری شدید دارند و سریع بر جهتگیری ذهنی و رفتاری افراد موءثر واقع میشوند؛ مثلاً اگر رنگ آبی تأثیر تسکینی و آرامش بخشی دارد، نمیتوان از آن به عنوان یک داروی مسکن برای تسکین سریع آن استفاده کرد و یا از رنگ قرمز در ایجاد تحریک سریع بهره جست؛ بلکه تأثیر پذیرفته شده رنگها یک تأثیر جزیی است که در مدت زمان طولانی فرصت بروز پیدا میکنند.
گوشهای دیگر یافتههای روانشناسی، گویای این حقیقت است که آن گاه رنگ سیاه مفهوم نیستی و پوچی و پایان یافتن را تداعی میکند که به عنوان انتخاب اول و یا یکی از سه انتخاب اول باشد؛ یعنی در تمام حالات، اولین رنگ انتخاب شده و یا یکی از سه رنگ انتخابی اول برای زندگی (اعم از لباس...)باشد و اگر رنگ سیاه در رتبه هشتم قرار بگیرد، یعنی آخرین رنگ انتخابی در زندگی، رنگ سیاه باشد و در موقعیتهای نادر و استثنایی مورد استفاده قرار بگیرد، یک تمایل طبیعی، نابهنجار را نمایش میدهد و نشان دهنده مهار اعمال و تصمیم فرد بر کنترل اوضاع2 و نشان دهندهمهار اعمال و تصمیمات فرد در زمانی میباشد که بروز اضطراب قطعی است. محرومیت از چیزی و یااز دست دادن شخصی و یاموقعیتی، انسان را در لبه یک تعارض غیر قابل انکار قرار میدهد و در این حالت، وی برای به دست آوردن موقعیت قبلی و کنترل اوضاع دست به اقدامات کنترلی میزند. پوشیدن لباس سیاه، حکایت از تدبیر انسان در چنین موقعیتی دارد؛ یعنی از اقدامات مناسب، طبیعی و بهنجاری است که موجب میشود انسان بتواند بر اوضاع کنترل داشته باشد؛ زیرا نوعی سکون، سکوت و کاهش تحریک را در پی دارد.3
تکنیک برتر، مرجع روشهای صحیح مطالعه و یادگیری
12,800 تومان
تولید کننده: ایران موفقیت
"مجموعه برنامههای آموزشی تکنیک برتر یا روشهای صحیح مطالعه و یادگیری از استاد محمد سیدا (مرد حافظه ایران) که به طور اختصاصی تهیه شده و قابل استفاده برای تمامی افراد مانند محصلین، شاغلین و دیگر افراد میباشد
شامل:
-جلسه اول: سخنرانی و بحث پیرامون دلایل کندخوانی و شرایط اولیه مطالعه Disk 1,2
-جلسه دوم: سخنرانی و بحث پیرامون تندخوانی و روشهای صحیح یادگیری Disk 3,4
-جلسه سوم: سخنرانی و بحث پیرامون خواندن بدون فراموشی Disk 5,6
-جلسه چهارم: سخنرانی و بحث پیرامون روشهای یادگیری مطالب محاسباتی و زبانهای خارجی Disk 7,8
-جلسه پنجم: سخنرانی و بحث پیرامون روشهای موفقیت در امتحانات Disk 9,10
-تعداد 10 عدد VCD، قابل پخش در تمامی دستگاههای خانگی
- تقدیم به آنانکه خواهان رسیدن به تمامی آرزوهایشان هستند . . .
- تمامی محصولات فروشگاه ما به صورت پکیج بسته بندی شده و پلمپ شده و با گارانتی، در شأن شما خریداران محترم، در اختیارتان قرار خواهد گرفت
- اول محصول خود را درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید، سپس مبلغ آن را به مامور پست بدهید !!
- در خانه خرید کنید، در خانه تحویل گرفته و پرداخت کنید !!
- توصیه ای مهم جهت برگشت نخوردن سفارش شما از طرف اداره پست :
لطفا آدرس دقیق خود را به همراه پلاک و کدپستی وارد نمایید و به بقیه اهالی منزل اطلاع دهید تا در صورتی که در منزل نبودید بسته را دریافت نمایند و مبلغ کالا را به مامور پست بدهند.
- با خرید اینترنتی از فروشگاه ما، لذت خرید محصولات مطمئن را تجربه کنید
مرجع کامل مشاور خانواده جامع ترین مجموعه از آنچه هر شخص و خانوادهای باید بداند "
5,500 تومان
تولید کننده: ایران موفقیت
شامل:
- تست شخصیت شناسی: مجموعهی تست برای شناخت خود (خودشناسی) که با انتخاب هر موضوع توضیح جامعی ارائه میگردد:
-آیا با خودر در توافق هستید؟
-آیا دیگران را میشناسید؟
-روحیه شما به عنوان یک مرد یا زن چگونه است؟
-آیا با دنیای مدرن توافق دارید؟
درونگرا هستید یا برونگرا؟
-آیا شما یک رهبر هستید؟
-آیا شما شخص مضطربی هستید؟
-غرایز شما تا چه اندازه قوی است؟
-آیا بردبار هستید؟
-آیا روحیهای منطقی و عقلایی دارید یا تخیلی و شمی
-آیا شما یک کودک نازپروده هستید؟
-شما چگونه دیوانهای هستید؟
-آیا نژادپرست هستید؟
-آیا شما خرافاتی هستید؟
-آیا انسان متعادلی هستید؟
-شما از کدام گروه والدین هستید؟
-ظالم هستید یا مظلوم؟
-فرم هوشی شما چگونه است؟
-آیا حسود هستید؟
-به همراه اجرای آزمون کامل وپاسخنامه بانتیجه ونمودارآزمون و توضیح نتیجه آن برای خودشناسی
-فیلم: سخنرانی و بحث کارشناسان و روانشناسان مختلف (آقای دکتر برجعلی، آقای دکتر محبعلی و خانم دکتر فردوسی) به صورت تصویری، پیرامون موضوعات مختلف:
" "تعریف بهرهوری در ابعاد مختلف
-ریشه مصرف عقلایی در نیاز واقعی
-افراط بعضی خانوادهها در مراقبت از بچهها
-جلوگیری از استقلال فرزند با افراط در مراقبت
-لزوم توجه پدرو مادر به سلامتی خود
-مدیریت بهرهوری در نظام خانواده
-مفهوم مشورت در خانواده
-مشارکت دو همسر در تصمیم گیریها
-لزوم پیشگامی هر یک از دو همسر در مشورت
-مشورت تبلور توافق اعضای خانواده
-علل دروغگویی و خیالبافی کودکان
-لزوم واکنش شایسته در برابر راستگویی فرزند
-خیالبافی نتیجه کم توجهی و کمبود محبت
-اهمیت سن شش سالگی در تربیت فرزند
-رویکرد پسران شش ساله به مادران خود
-رویکرد دختران شش ساله به پدران خود
-روش برخورد با علاقه کودک
-اصلاح رفتار کودک از راه تقویت مثبت
-لزوم در نظر گرفتن ظرفیت کودک در تربیت
-مذهب عامل آرامش بخش در رفتارها
" "باغ تنهایی: مجموعهای از اشعار زیبا سهراب سپهری به همراه چندین عکس طراحی شده گرافیکی و خواندن بعضی از اشعار او به صورت صوتی
- پژوهش: مجموعة کاملی از100 ها عنوان و موضوع در مورد تمامی موارد مربوط به خانواده، شخص و مسائل مرتبط دیگر (الف-ی) با چندین زیر مجموعه و توضیح کامل برای هر عنوان با قابلیت جستجوی موضوع مورد نظر و امکان چاپ هر قسمت از متون موجود و ذکر منبع آن به همراه خواندن بعضی از متون موجود به صورت صوتی
- قرآن و نهج البلاغه: حاوی عناوین و احادیثی منتخب از دو بخش قرآن و نهج البلاغه که هر کدام حاوی ده ها موضوع مختلف مربوط به خانواده، شخص و موارد دیگر میباشد که هر عنوان توضیحات کاملی دارد.
- به سوی کامیابی: حاوی مجموعهای از بهترین موضوعات و عناوین مربوطه، پیرامون کامیابی با توضیح کامل و خواندن متن به صورت صوتی برای هر عنوان:
-احساس درماندگی و رفع آن - نقش کلمات در موفقیت
-پشتکار نتیجه بخش است - احساس شعف
-شکست وجود ندارد - در برابر موانع از نیروی تشبیه و تمثیل استفاده کنید
-شما دائماً درحال تصمیمگیری هستید -تمثیل هایی که زندگی را دگرگون میکنند
-تصمیم تصمیم! -پیش... به سوی هدفگذاری!
-باورهای خود را بسازید: انقلاب فکری! -آیندهای که شایسته تلاش است
-هرچه ببینید همان میشود! - محدود نباشید
-پرسش کلید پاسخ است - مغز خود را تقویت کنید
-پرسش خوب، موهبتی است -ده روز روزهی فکری
-ابزار دیگری برای تغییر روحیه -به دنیای محبت خوش آمدید.
-کتابخانه: معرفی100 ها عنوان کتاب در تمامی موضوعات مرتبط با خانواده، شخص و موضوعات دیگر در 3 دستهبندی الفبایی نام کتاب، نویسنده و مترجم (الف-ی) به همراه ذکر ناشر و تعداد صفحات کتاب
" "تعداد 1 عدد CD ، قابل پخش در تمامی دستگاههای خانگی
- تقدیم به آنانکه خواهان رسیدن به تمامی آرزوهایشان هستند . . .
- تمامی محصولات فروشگاه ما به صورت پکیج بسته بندی شده و پلمپ شده و با گارانتی، در شأن شما خریداران محترم، در اختیارتان قرار خواهد گرفت
- اول محصول خود را درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید، سپس مبلغ آن را به مامور پست بدهید !!
- در خانه خرید کنید، در خانه تحویل گرفته و پرداخت کنید !!
- توصیه ای مهم جهت برگشت نخوردن سفارش شما از طرف اداره پست :
لطفا آدرس دقیق خود را به همراه پلاک و کدپستی وارد نمایید و به بقیه اهالی منزل اطلاع دهید تا در صورتی که در منزل نبودید بسته را دریافت نمایند و مبلغ کالا را به مامور پست بدهند.
- با خرید اینترنتی از فروشگاه ما، لذت خرید محصولات مطمئن را تجربه کنید
5,500 تومان
تولید کننده: ایران موفقیت
دیدار در اوج . . .
پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کشف حجاب در دوره رضاشاه
Irdc.ir
چکیده: آغاز رسمی کشف حجاب در 17 دی ماه 1314 شمسی به عنوان یک واقعه مهم در تاریخ معاصر کشور محسوب می¬شود. تاکنون در اندک پژوهش¬های انجام شده، برخی ابعاد و زوایای این واقعه مورد بررسی قرار گرفته است، ولی درباره پیامدهای اجتماعی و به خصوص اقتصادی آن پژوهش مستقلی صورت نگرفته است. این نوشتار بر آن است که با استناد به حجم انبوه اسناد منتشر شده، این ابعاد از واقعه کشف حجاب را مورد بازکاوی قرار دهد.
چنین به نظر می¬رسد که لباس مردمان هر کشور معرف هویت و فرهنگ آن کشور است. در کشوری مثل ایران که دین در تمام ابعاد زندگی مردم حضور و نمود دارد و جانمایه فرهنگ را نیز تشکیل می¬دهد، لباس و نوع پوشش نیز از این مؤلفه تأثیر عمیقی می¬پذیرد. از این رو صیانت از این ارزش و هنجار اجتماعی دارای بعد ملی و دینی است. مقاومت توده¬ها در قبال تغییر پوشش در دوره رضا شاه بیانگر تعمیق این هنجار در جامعه و تقیدات مردم به سنن ملی و مذهبی می¬باشد.
رضاشاه در جریان مدرن سازی کشور، در صدد برآمد این حوزه از فرهنگ و سنت جامعه را نیز متحول سازد. او تصور می¬کرد که با تغییر پوشش می¬تواند گامی اساسی در راه تجددگرایی مردم ایران بردارد و در همین راستا به موازات برخی اقدامات دیگر نظیر تأسیس نهادها و مراکز نوین و مقابله با سنت¬ها، دستور داد که تغییراتی نیز در پوشش مردم صورت گیرد.
در مرحله اول قانون اجباری شدن لباس متحدالشکل به تاریخ ششم دی ماه 1307 در مجلس شورای ملی ه تصویب رسید. بر اساس این قانون پوشیدن لباس¬های یکدست برای کارکنان دولتی و به خصوص کلاه پهلوی (لبه دار) اجباری و همچنین استفاده عبا و عمامه از سوی روحانیون - به جز برخی موارد استثنایی - ممنوع اعلام شد. البته برخی گزارش¬ها از اجرای رسمی این قانون در میان مستخدمین ادارات از یک سال پیش از آن نیز خبر می¬دهد، ولی تعمیم این برنامه در مبانی مردم در پی سفر چهل روزه شاه به ترکیه در خرداد و تیرماه 1313 و دیدن کشف حجاب در آن کشور در دستور کار هیأت حاکمه قرار گرفت.
دستورالعمل مربوطه حاکی است که در این مرحله مردان موظف به پوشیدن یک دست کت و شلوار یکدست و گذاشتن کلاه شاپو (مشهور به اسامی دیگر نظیر کلاه کلنی، کلاه تمام لبه، بین المللی) بر سر و زنان نیز کشف حجاب نموده و به جای چارقد، با کلاه زنانه در انظار عمومی ظاهر شوند.
پرواضح است که چنین تغییراتی در پوشش، در گام نخست تناسبی با تولیدات داخلی البسه وطنی نداشت و لازم می¬نمود که خارج از کشور وارد شود. از همین منظر می¬توان به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کشف حجاب نگریست. بررسی اسناد نشان می¬دهد که متولیان این برنامه در آغاز راه، از بسیاری از ابعاد و پیامدهای آن غافل بودند. صدور دستورالعمل¬های متناقض برای حل برخی معضلات مبتلا به مؤید این نظر است.
نیم نگاهی به آسیب شناسی خانواده
1. مقدّمه
نهادهای اجتماعی هر یک برای برآوردن نیازی از نیازهای اساسی بشر پدید آمده اند. نهاد خانواده نیز در پی سامان بخشیدن به نیازهای جنسی و تولید نسل و سکونت و آرامش روحی است. اما با این وصف، نهاد خانواده در تعامل با سایر نهادهای اجتماعی اشکال و صور متنوّعی می یابد، روابط اعضای خانواده را دگرگون می کند و کارکردهای آن را به چالش می کشاند.
در جوامع سنّتی، که تغییرات اجتماعی آهنگ کُندی داشت، بیشترین آسیب های اجتماعی از اعضای خانواده ناشی می شد; اما در جوامع صنعتی و نوین امروزی، که دگرگونی های اجتماعی بسی شتاب یافته و جوامع را در «حال گذار» پیوسته قرار داده، وضع به گونه دیگری است; زیرا بسیاری از تحوّلات و تغییرات اجتماعی تأثیر عمیقی در نهاد خانواده بر جای می گذارد و از این رهگذر، خانواده نیز در معرض آسیب قرار می گیرد. امروزه مسئله «اشتغال و استقلال مالی» برای زنان از اهمیت فراوانی برخوردار است. کارخانه ها، شرکت ها و بیمارستان ها، آموزش و پرورش و دیگر بنگاه های اشتغالزا ترجیح می دهند در برخی بخش ها، برای پیشبرد مأموریت ها و وظایف خود از زنان استفاده کنند; اما به موازات اشتغال زنان در خارج از خانه، خانواده و اعضای آن از غیبت زن و خلأ وجودی او دچار آسیب و عوارض منفی می شوند.
اشتغال زنان یکی از عوامل آسیب زا است که امروزه خانواده را متأثر نموده. اکنون این سؤال مطرح می شود که جامعه در حال گذار چه مشکلات و آسیب هایی برای خانواده پدید آورده است؟ و از منظر دین مبین اسلام، چه راه حل هایی برای جبران و رفع این مشکلات وجود دارد؟
پیش از پرداختن به پاسخ دو سؤال مزبور، لازم است واژگان کلیدی این پژوهش به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در این مقال چهار مفهوم کلیدی توضیح داده می شود تا قلمرو و ابعاد بحث روشن گردد و از هرگونه پیش داوری و خلط بحث جلوگیری شود.
2. بررسی واژگان محوری
2ـ1. آسیب شناسی اجتماعی 1
مفهوم «آسیب شناسی» نخست در مباحث پزشکی، برای شناسایی امراض و بیماری های مربوط به اعضای بدن و بافت هایش و درمان آن امراض به کار می رفت و سپس توسط دورکیم در مباحث «جامعه شناسی انحرافات» به کار رفت. در فرهنگ جامعه شناسی چنین آمده است: «این مفهوم قرن نوزدهمی مبتنی است بر تشابهی که بین بیماری های عضوی یا مرض شناسی و انحرافات اجتماعی قایل بوده اند. در بحث اِ. دورکیم از جرایم و خودکشی، آسیب شناسی اجتماعی بیش از آنکه امری مربوط به انحرافات افراد تلقّی شود، بر اساس در نظر گرفتن فرق شرایط بهنجار و نابهنجار اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد. به علاوه، دورکیم مدعی است که این فرق دارای عینیت است، مبتنی بر داوری اخلاقی نیست و آسیب شناسی اجتماعی را می توان به طور علمی سنجید و مورد آزمایش قرار داد. متأسفانه کاربرد این مفهوم از طرف دورکیم، مبهم است. وی آسیب شناسی اجتماعی را صرفاً یکی از وجوه بهنجار بودن شرایط جامعه به حساب می آورد.» 2
مشاوره الگویی برتر در آموزش دینی به نوجوانان
مقدّمه
بدون تردید، یکی از مهم ترین رسالت های دانش آموختگان علوم و معارف الهی، آموزش آموزه های دینی به دیگران، به ویژه نوجوانان و جوانان، است، و این تکلیفی است که خداوند در مرحله نخست به عهده انبیا(علیهم السلام) گذارده ـ چه اینکه در قرآن کریم فرمود: (هو الذی بعثَ فی الاُمیّینَ رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکّیهم و یُعلمهم الکتابَ و الحکمة.) (جمعه: 2) خداوند در این آیه، پیامبر(صلی الله علیه وآله) را به عنوان معلّم کتاب و حکمت، که همان معارف الهی و آموزه های دینی است، معرفی نموده و سپس این مسئولیت را متوجه کسانی دانسته که بر اساس فرمان الهی به مراکز علوم اسلامی ـ یعنی حوزه های علمیه و دانشگاه ها ـ رفته اند و فرمود: (فَلولا نَفَر مِن کلِّ فرقة مِنهم طائفةً لیتفقَّهوا فی الدّین و لیِنُذروا قومَهم اذا رجعوا الیهم لعلّهم یحذرونَ) (توبه: 122) آنان که در بخش یا بخش هایی از معارف دینی تفقّه پیدا کرده اند، باید به میان مردم و ترجیحاً قوم خودشان برگردند و آن ها را با دین آشنا کنند.
اما سؤال اصلی اینجاست که «چگونه می توان معارف دینی را به دیگران، به ویژه جوانان، آموخت؟» پاسخ گویی به این سؤال مستلزم چند امر است که بدون توجه به آن ها، پاسخ گویی دشوار است و ارائه راهکار مناسب برای آموزش آموزه های دینی به جوانان امکان پذیر نیست.
اول. جوان کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ مخاطب شناسی یکی از مهم ترین مسائلی است که در آموزش باید به آن توجه کرد. اگر یک سخنران مخاطبان خود را نشناسد و نداند آن ها در چه دوره ای از تحوّل شناختی، انگیزشی و توانشی هستند، معلوم نیست مطالب او هرقدر هم ارزشمند، دقیق و علمی باشند، مؤثر واقع شوند; زیرا یا مطالب او در سطح شناختی مخاطب نیستند و یا تناسبی با نیازهای او ندارند. در نتیجه، مخاطب انگیزه ای برای گوش دادن و فراگیری آن ها ندارد; چنان که یک معلم اگر نداند سر چه کلاسی رفته است و از دانش آموزان خودش هیچ اطلاعاتی نداشته باشد تدریسش مؤثر واقع نخواهد شد. بنابراین، شناخت مخاطب از لحاظ ویژگی های عاطفی ـ ذهنی باید موردتوجه معلمانومبلّغان دینی قرار گیرد.
دوم. شناسایی الگوهای آموزشی است. کسی که می خواهد مطلبی را به دیگری آموزش دهد، باید به سبک و سیاق آموزش و همچنین الگوهای آموزشی آشنایی داشته باشد; زیرا هر مخاطبی را نمی توان با هر سبکی آموزش داد. به عبارت دیگر، هر الگوی آموزشی متناسب با افراد خاصی است و همه افراد را با یک الگو نمی توان آموزش داد. بنابراین، دانش آموختگان دین، که می خواهند در قالب مبلّغ یا معلم، و یا مشاور و راهنما آموزه های دینی را به دیگران آموزش دهند، علاوه بر شناسایی مخاطبان، باید با شیوه های آموزشی گوناگون آشنایی داشته باشند و دارای مهارت های لازم آموزشی باشند.
سوم. تدریس یا تبلیغ معارف دینی
مانند سایر علوم، بدون ارتباط با مخاطب امکان پذیر نیست. بنابراین، کسی که می خواهد مطلبی را به دیگری بیاموزد، خواه از طریق گفتار (مستقیم) یا نوشتار (غیر مستقیم) باید با متعلّم و مخاطب خود ارتباط برقرار کند و بدون ارتباط با او امکان تأثیرگذاری و آموزش وجود ندارد.
به دلیل آنکه بحث حاضر در مورد آموزش دینی جوانان است، ابتدا ویژگی های انگیزشی و توانشی و همچنین دیگر ویژگی های شخصیتی آن ها مورد بررسی قرار می گیرند، سپس بحث ارتباط ـ اعم از بحث مفهومی، تعریف و نوع ارتباط ـ مطرح می گردد و در نهایت، الگوهای آموزشی موجود بررسی می شوند و بهترین و مناسب ترین الگویی که برای آموزش دینی جوانان مؤثر است ارائه می گردد:
ویژگی های بدنی، اجتماعی، عاطفی و ذهنی نوجوانان
الف. ویژگی های بدنی
1. رشد بدنی غالب نوجوانان کامل می شود و در نهایت، همه به بلوغ می رسند. اگرچه تقریباً همه دخترها به حداکثر میزان قد خود می رسند، رشد قد بعضی از پسرها احتمالا تا پس از دیپلم نیز ادامه دارد.
به نظر می رسد پسرهای دیررس در انطباق با این وضع، با مشکلات قابل ملاحظه ای روبرویند، بخصوص اینکه در هماهنگی های بدنی آن ها نیز تأخیر ایجاد می شود.
2. تغییرات بدنی ناشی از بلوغ موجب می شوند که آن ها تمایل شدیدی به خودآرایی پیدا کنند و این باعث بعضی از آشفتگی های رفتاری می شود.
3. بلوغ جنسی حاصل می شود و به تغییرات در ترشح هورمون ها منجر می شود. بر اساس تحقیقات کینزی (1948، Kinsey)، کشش جنسی پسرها در شانزده و هفده سالگی به اوج خود می رسد. 1
ب. ویژگی های اجتماعی
مشاوره الگویی برتر در آموزش دینی به نوجوانان
مقدّمه
بدون تردید، یکی از مهم ترین رسالت های دانش آموختگان علوم و معارف الهی، آموزش آموزه های دینی به دیگران، به ویژه نوجوانان و جوانان، است، و این تکلیفی است که خداوند در مرحله نخست به عهده انبیا(علیهم السلام) گذارده ـ چه اینکه در قرآن کریم فرمود: (هو الذی بعثَ فی الاُمیّینَ رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکّیهم و یُعلمهم الکتابَ و الحکمة.) (جمعه: 2) خداوند در این آیه، پیامبر(صلی الله علیه وآله) را به عنوان معلّم کتاب و حکمت، که همان معارف الهی و آموزه های دینی است، معرفی نموده و سپس این مسئولیت را متوجه کسانی دانسته که بر اساس فرمان الهی به مراکز علوم اسلامی ـ یعنی حوزه های علمیه و دانشگاه ها ـ رفته اند و فرمود: (فَلولا نَفَر مِن کلِّ فرقة مِنهم طائفةً لیتفقَّهوا فی الدّین و لیِنُذروا قومَهم اذا رجعوا الیهم لعلّهم یحذرونَ) (توبه: 122) آنان که در بخش یا بخش هایی از معارف دینی تفقّه پیدا کرده اند، باید به میان مردم و ترجیحاً قوم خودشان برگردند و آن ها را با دین آشنا کنند.
اما سؤال اصلی اینجاست که «چگونه می توان معارف دینی را به دیگران، به ویژه جوانان، آموخت؟» پاسخ گویی به این سؤال مستلزم چند امر است که بدون توجه به آن ها، پاسخ گویی دشوار است و ارائه راهکار مناسب برای آموزش آموزه های دینی به جوانان امکان پذیر نیست.
اول. جوان کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ مخاطب شناسی یکی از مهم ترین مسائلی است که در آموزش باید به آن توجه کرد. اگر یک سخنران مخاطبان خود را نشناسد و نداند آن ها در چه دوره ای از تحوّل شناختی، انگیزشی و توانشی هستند، معلوم نیست مطالب او هرقدر هم ارزشمند، دقیق و علمی باشند، مؤثر واقع شوند; زیرا یا مطالب او در سطح شناختی مخاطب نیستند و یا تناسبی با نیازهای او ندارند. در نتیجه، مخاطب انگیزه ای برای گوش دادن و فراگیری آن ها ندارد; چنان که یک معلم اگر نداند سر چه کلاسی رفته است و از دانش آموزان خودش هیچ اطلاعاتی نداشته باشد تدریسش مؤثر واقع نخواهد شد. بنابراین، شناخت مخاطب از لحاظ ویژگی های عاطفی ـ ذهنی باید موردتوجه معلمانومبلّغان دینی قرار گیرد.
دوم. شناسایی الگوهای آموزشی است. کسی که می خواهد مطلبی را به دیگری آموزش دهد، باید به سبک و سیاق آموزش و همچنین الگوهای آموزشی آشنایی داشته باشد; زیرا هر مخاطبی را نمی توان با هر سبکی آموزش داد. به عبارت دیگر، هر الگوی آموزشی متناسب با افراد خاصی است و همه افراد را با یک الگو نمی توان آموزش داد. بنابراین، دانش آموختگان دین، که می خواهند در قالب مبلّغ یا معلم، و یا مشاور و راهنما آموزه های دینی را به دیگران آموزش دهند، علاوه بر شناسایی مخاطبان، باید با شیوه های آموزشی گوناگون آشنایی داشته باشند و دارای مهارت های لازم آموزشی باشند.
سوم. تدریس یا تبلیغ معارف دینی
مانند سایر علوم، بدون ارتباط با مخاطب امکان پذیر نیست. بنابراین، کسی که می خواهد مطلبی را به دیگری بیاموزد، خواه از طریق گفتار (مستقیم) یا نوشتار (غیر مستقیم) باید با متعلّم و مخاطب خود ارتباط برقرار کند و بدون ارتباط با او امکان تأثیرگذاری و آموزش وجود ندارد.
به دلیل آنکه بحث حاضر در مورد آموزش دینی جوانان است، ابتدا ویژگی های انگیزشی و توانشی و همچنین دیگر ویژگی های شخصیتی آن ها مورد بررسی قرار می گیرند، سپس بحث ارتباط ـ اعم از بحث مفهومی، تعریف و نوع ارتباط ـ مطرح می گردد و در نهایت، الگوهای آموزشی موجود بررسی می شوند و بهترین و مناسب ترین الگویی که برای آموزش دینی جوانان مؤثر است ارائه می گردد:
ویژگی های بدنی، اجتماعی، عاطفی و ذهنی نوجوانان
الف. ویژگی های بدنی
1. رشد بدنی غالب نوجوانان کامل می شود و در نهایت، همه به بلوغ می رسند. اگرچه تقریباً همه دخترها به حداکثر میزان قد خود می رسند، رشد قد بعضی از پسرها احتمالا تا پس از دیپلم نیز ادامه دارد.
به نظر می رسد پسرهای دیررس در انطباق با این وضع، با مشکلات قابل ملاحظه ای روبرویند، بخصوص اینکه در هماهنگی های بدنی آن ها نیز تأخیر ایجاد می شود.
2. تغییرات بدنی ناشی از بلوغ موجب می شوند که آن ها تمایل شدیدی به خودآرایی پیدا کنند و این باعث بعضی از آشفتگی های رفتاری می شود.
3. بلوغ جنسی حاصل می شود و به تغییرات در ترشح هورمون ها منجر می شود. بر اساس تحقیقات کینزی (1948، Kinsey)، کشش جنسی پسرها در شانزده و هفده سالگی به اوج خود می رسد. 1
ب. ویژگی های اجتماعی
سه راه عمده برای درمان افسردگی پیشنهاد می شود:
3ـ4ـ1. درمان فیزیکی
از سی سال پیش تاکنون، داروهایی برای درمان افسردگی به بیماران توصیه شده که عبارتند از: «ایمی پرامین»، «آمی تراپیتیلین» و مهارکنندگان آنزیم و مونوآمین اکسید از قبیل: «ترانیل سیپرومین» و «فنلرین» البته داروهای مزبور عوارض جانبی فراوانی بر بیمار دارد، ولی امروزه داروی جدیدی توصیه می شود که مصرف یک تا دو قرص آنها در روز کافی است. این داروی جدید « SSRI,S » نام دارد و شامل فلوئوکستین پاروکسبتن، سرترالین و فلووکسامین است. گاه شوک برقی نیز برای کسانی که مبتلا به افسردگی شدید باشند توصیه شده است. 14
لازم به ذکر است که دارو برای افرادی توصیه می شود که با روان درمانی معالجه نشوند، اما امروزه مشاوران روان شناس از طریق روان شناسی بالینی و گفتاردرمانی و القای اعتماد به نفس و آماده سازی روح و روان آسیب دیده برای مقابله و یا فراموشی فشارهای روانی، تأثیر بیشتری بر بیمار می گذارند که عوارض جانبی مصرف دارو را هم به دنبال نخواهد داشت.
3ـ4ـ2. شناخت درمانی 15
در دهه 1980 گروهی از روان پزشکان و روان شناسان برای شناخت و درک بهتر افسردگی، رویکرد جدیدی ابداع کردند و آن «شناخت درمانی» بود. کار اساسی آن توسط پرفسور اتی بک و همکارانش در دانشکده پزشکی دانشگاه «پنسیلوانیا» انجام گرفت و از آن زمان تاکنون بسیاری از پزشکان آن را مورد توجه قرار داده اند.
شناخت درمانی چیست؟ اساس بنیادین این نظریه آن است که خُلق شما انعکاسی از شیوه تفکر شماست. به عبارت دیگر، خُلق شما توسط شناخت ها یا افکارتان شکل می گیرد. شناخت ها به شیوه نگرش شما به دنیای اطرافتان، به تمام تعابیر و تفاسیری که دارید، ادراک ها، تصاویر ذهنی، باورها و نگرش های شما اطلاق می شود. 16 بنابراین:
الف. اولا، باید دانست که مشکلات زندگی نوعی امتحان الهی است، و در صورت مقاومت و تحمّل در برابر آنها، پاداش عظیمی در انتظار فرد است. این مشکلات برای همه انسان ها پیش می آید و منحصر به فرد نیست; (وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْء مِنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَنَقْص مِنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالَّثمَرَاتِ وَ بَشِّرِالصَّابِرِینَ.)(بقره: 155)
ب. ثانیاً، حوادثی که گریبانگیر فرد می شود، حاصل عمل خود اوست و نباید دیگران را در این زمینه مقصّر دانست; (وَ مَا أَصَابَکُم مِن مُصِیبَة فَبَِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُو عَن کَثِیر)(شوری: 30)
پس انسان در برخورد با مشکلات و نابسامانی ها، ابتدا باید بداند که این مشکلات ناشی از رفتار نسنجیده خود اوست و دیگران در این خصوص نقش اصلی ندارند، و دیگر اینکه این مشکلات وسیله آزمایش الهی است و او می تواند با نیروی صبر بر آنها غلبه کند و نباید با تفکرات و وساوس شیطانی روحیه خود را از دست بدهد.
3ـ4ـ3. روان درمانی
در این زمینه، توصیه هایی ارائه شده است; از جمله:
سلام
شما که صاحب وبلاگ و سایت هستید
شما به عضویت در سیستم کسب درآمد دعوت شده اید آری شما!!!
معرفی یک شغل جدید و آسان بدون هزینه ،" با صرف کمترین زمان "و با درآمد بسیار مناسب.
از تمامی علاقمندان به شیوه های جدید و آسان کسب درآمد دعوت به همکاری شده است. کار با این سیستم هیچگونه هزینه و خرجی برای ندارد. این سیستم امکانات جالبی برای اشتغال و کسب درآمد طراحی و فراهم آورده است ، استفاده از این امکانات تخصص
خاصی لازم ندارد و با صرف کمترین زمان می توانید ماهیانه درآمد بالائی به دست
بیاورید و حتی با استفاده از تکنیکهای خاص کسب درآمد از این سیستم
کسب درامد، شما می توانید با اندکی کار موقت ، به صورت
مادام العمر از سیستم کسب درآمد فروتل پول دریافت خواهید
و شما به صورتدائمی از فروتل عایدی خواهید داشت
برای عضویت و توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
برای عضویت و توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
برای عضویت و توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
برای عضویت و توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
مرجع کامل روش های جذابیت سخنرانی پیرامون جذابیت بیش از 4 ساعت سخنرانی پیرامون ایجاد و افزایش جذابیت واصول نفوذ در دیگران و راههایی برای خواستنی شدن و درخشش در جمع یوگا صورت ایجاد و افزایش جذابیت ، زیبایی چهره و جادوی جوانی از طریق یوگا صورت که بعد از انجام حرکات آموزش داده شده علاوه به زیبایی چهره ، ده تا پانزده سال انسان را جوانتر می سازد آموزش تای چی برای جذابیت و طول عمر انجام حرکات تای چی برای جذابیت و طول عمر به همراه موسیقی و سخنرانی پیرامون آن "
تولید کننده: ایران موفقیت / شرح کالا: "حرکات و موسیقی چی
آموزش حرکات چی برای جذابیت و افزایش طول عمر به همراه موسیقی های چی
حرکات تای چی
آموزش و انجام حرکات تای چی برای افزایش جذابیت
روشهای وارون جذابیت
سخنرانی در رابطه با روشهای وارون جذابیت و عواملی که باعث می شود انسانها تنفر برانگیز و ناخواستنی شوند
به همراه آموزش تصویری کف بینی، آموزش کامل تمامی موارد کف بینی و مطالب مرتبط با آن، به عنوان هدیه
-تعداد 10 عدد CD، قابل پخش در تمامی دستگاههای خانگی
- تقدیم به آنانکه خواهان رسیدن به تمامی آرزوهایشان هستند . . .
- تمامی محصولات فروشگاه ما به صورت پکیج بسته بندی شده و پلمپ شده و با گارانتی، در شأن شما خریداران محترم، در اختیارتان قرار خواهد گرفت
- اول محصول خود را درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید، سپس مبلغ آن را به مامور پست بدهید !!
- در خانه خرید کنید، در خانه تحویل گرفته و پرداخت کنید !!
- توصیه ای مهم جهت برگشت نخوردن سفارش شما از طرف اداره پست :
لطفا آدرس دقیق خود را به همراه پلاک و کدپستی وارد نمایید و به بقیه اهالی منزل اطلاع دهید تا در صورتی که در منزل نبودید بسته را دریافت نمایند و مبلغ کالا را به مامور پست بدهند.
- با خرید اینترنتی از فروشگاه ما، لذت خرید محصولات مطمئن را تجربه کنید
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آیا عصبانیت و خشم تعریفی مشخص دارد؟
آیا عصبانیت و خشم تعریفی مشخص دارد؟
عصبانیت و راههای مقابله با آن
عصبانیت
جنون ،شکل پیشرفته عصبانیت است ،هراس بی جهت مانند ترس می
عصبانیت و راه های مقابله با آن
برای آنان که می خواهند شکست را بشکنند
تو می توانی اگر بخواهی!
دوست مناسب برای فرزند شما
[عناوین آرشیوشده]